Orionissa tämän kevään ohjaaja retrospektiivissä on François Truffaut. Esikoiselokuvassaan 400 kepposta
Truffaut aloitti Antoine Doinelin tarinan. Jean-Pierre Léaud näytteli
unohtumattomasti nuoren kapinallisen matkan Pariisin kaduilta kohti
Ranskan länsirannikkoa. Vuonna 1962 Truffaut ohjasi 25 minuuttisen
jatkon - 'Antoine et Colette' (1962) on yksi osa episodielokuvaa L'Amour à vingt ans - jossa Léaud piirsi Doinelin aikuistumisen toisen askeleen.
Vuosien varrella Truffaut palasi (alter-egonsa) Antoine Doinelin
elämänvaiheisiin yhteensä neljästi. Antoine et Colettea seurasi Varastettuja suudelmia (1968). Näin tänään Orionissa edellä mainitut osat, jotka voi nähdä uusintana ensi sunnuntaina. Jo aiemmin kävin katsomassa myös 400 kepposta.
Antoine et Colette säilyttää paljon 400 kepposen tyylistä, aina
mustavalko cinemascope materiaalista lähtien. 400 kepposta on omistettu
elokuvakriitikko Andre Bazinin muistolle, ja onkin siksi erittäin
realistinen kuvaus yhteiskunnallisin ulottuvuuksin. Antoine et Colette
on hieman kevyempi, aiheeltaankin vapautuneempi tarina kömpelöstä
ensirakkaudesta ja hylkäyksestä. Kuusi vuotta myöhemmin tehty
Varastettuja suudelmia on vuorostaan väreissä ja vieläkin leikkisämpi
elokuva. Se kertoo uuden kappaleen Doinelin naisseikkailuista.
Uuden aallon synnyttäjänä Truffaut'sta puhuttaessa on vaikea olla
mainitsematta hänen ystäväänsä ja entistä kriitikkotoveria lehdestä
Cahiers du cinema. Truffaut kirjoitti käsikirjoituksen Jean-Luc Godardin esikoiselokuvaan À bout de souffle. He muodostivat yhdessä ranskalaisen uuden aallon tunnetuimman ja rakastetuimman sarjan elokuvia (hieman vähemmän tunnetut Jacques Rivette ja Eric Rohmer
kuuluivat myös samaan ystäväpiiriin - he kaikki ystävystyivät
50-luvulla Pariisin elokuvakerhoissa). 60-luvulla Truffaut ja Godard
vaikuttivat ja viittasivat toinen toistensa töihin. Godard käytti
henkilöhahmoja Truffaut'n elokuvista ja ohjasi Léaudia useassa omassa
elokuvassaan. Godardin ensimmäinen vaihe (1960-65) ja yhteistyö
vaimonsa Anna Karinan kanssa oli pääosin erittäin iloista, kepeän
kokeilevaa, rakkauden kerrontaa.
Elokuvassa Varastettuja suudelmia Truffaut viittaa ainakin kahteen
Godard elokuvaan. Doinel käy useaan kertaan prostituoitujen luona, joka
toistuvuudessaan muistuttaa vahvasti Godardin Vivre sa vieta.
Tämän lisäksi elokuvassa on ainut kolari kohtauksessa, jonka jälkeen
Antoinen rakkaan Christinen vanhemmat lähtevät viettämään (omin
sanoinsa) "Week-End"iä. (Godardin elokuvassa Week End autokolarit ovat pääteema.)
Léaud näyttelee elokuvassa nuoruuden parhaimmilla vuosillaan. Hänen
energinen ja koominen fysiikka on elokuvan tukijalka. Myös Truffaut'n
ote ohjaajana on hyvin viihdyttävä ja energinen. Kepeyden keskellä
Truffaut antaa omaelämäkerrallisen ja runollisen kappaleen rakkautta.
Kommentit