Fallen Angels esitettiin joitain vuosia sitten TV1:llä ja nauhoitin
sen. Tämä erikoinen elokuva oli ensimmäinen askel Wong Kar Wain
maailmaan. Parhaat muistikuvani elokuvasta ovat loppupuolelta:
videokameraotos, musiikki ja aivan viimeinen hidastuskuva.
Uusintakatsanto elokuvateatterissa yllätti minut täysin. WKW:n tutut
teemat heräsivät eloon. Toiset ihmiset saattaisivat masentua tällaista
katsellessa. Minä nauroin ja tunsin eloa. Jotain henkilökohtaista
näissä vinksahtaneissa hahmoissa on, joko minulle, WKW:lle tai
molemmille.
Episodeihin jakautuva kerronta ja kertojaääni
vievät elokuvaa eteenpäin tutulla tyylillä. Doylen käsivarakamera on
varustettu pienellä linssillä, joka harvemmin on kovin kaukana
kohteistaan. Fallen Angelsin kuvallinen tyyli on ehkä omaperäisin tai
omituisin kaikista Wongin elokuvista. Doyle heiluu käsivaralla koko
ajan mukana. Hektisessä menossa on lähikuvia, pikakelausta,
hidastusta... Värimaailma on neonvalon värittämää yötä. Vaatteissa on
PVC:tä, tapahtumissa väkivaltaa.
Fallen Angels kasvoi aiemmin
Chungking Expressiin kuuluneesta episodista. Tarinaan lisääntyi
marginaalisempia ja etääntyneempiä henkilöhahmoja, ja yleistunnelma
tasapainotteleekin oudon komiikan ja aidon surun välillä. Jostain
löytyy toivokin.
Ingmar Bergmanin väkevimpiä kohtauksia ovat aina yhtä maaniset
rakkauden, vihan ja mustasukkaisuuden purkaukset. Näin myös Bergmanin
"mykkäelokuvassa" Hiljaisuus, jossa hän rajoittaa sanallista tarmoaan
ja jättää tilaa kuville.
Olen nähnyt Bergmanin äärimmäisen tuottoisasta urasta vain parhaita
paloja. Näistäkin paloista kasaantuu jo kymmenkunta elokuvaa, mutta
hänen uran kokonaiskuva on vielä osittain hämäränpeitossa. Kaikesta
huolimatta istuttaisin elokuvan Hiljaisuus eräänlaiseksi alkusoitoksi
elokuvaan Persona, jossa Bergman heittäityi vieläkin kokeellisemmaksi.
Persona ei ole kenties yhtä hiljainen kuin Hiljaisuus, mutta hyvin
lähellä sitä. Molemmissa elokuvissa tarina keskittyy kahden naisen
välille. Heidän yhteiseen aikaan jossain etäällä, pakoilevalla lomalla.
Kuva ja tila ovat tärkeita kummassakin elokuvassa. Bergmanin
hovikuvaaja Sven Nykvistin vaikutus on varmasti suuri, mutta Bergmanin
kuvallisia kykyjä on turha mollata, vaikka voin hyvällä omalla tunnolla
sanoa, ettei se koskaan ollut hänen vahvin alueensa. Silmääni pisti
vahvat varjot ja pimeys, joita en muista nähneeni missään muussa
Ingmarin elokuvassa. (Suomessa julkaistun DVD:n kuva on terävä, ja
kaiken kaikkiaan erinomainen.)
Bergmanin vahvin ase on kuitenkin näyttelijöiden tunteen palo.
Parhaiten ilmaisuaan käyttävät usein hänen monet muusat, kauniit
näyttelijättäret, joiden kautta hän pui myös omia tuntemuksiaan. Näissä
henkilökohtaisissa sanoissa kiteytyy aina jotain paljastavan rehellistä
tai totuudenkaltaista. Lopulta on vaikea sanoa puhuvatko niissä
Bergman, henkilöhahmot vai näyttelijät itse. Voimakkuudesta voisin
päätellä, että jotain olennaista tulee esiin heistä kaikista.
maanantai, 3. tammikuu 2005
Kommentit