Kika
on Almodovarin kevyempää osastoa. Meno ei ole yhtä hulvatonta kuin
hänen esikoiselokuvassaan, mutta melodraaman järjettömyys pitää leikkiä
yllä. Jostain syystä vertailukohdaksi mieleeni tulee koskettavampi ja
aikaisempi elokuva Naisia hermoromahduksen partaalla, jossa niinikään tapahtumat keskittyvät yhteen Madridilaishuoneistoon.
Kika on hauska ja suhteellisen viihdyttävä kokonaisuus, mutta
ennalta-arvattavat juonikuviot ja henkilöhahmojen aitouden puute
rasittavat elokuvaa.
Kaikki äidistäni
oli Almodovarin uran ensimmäinen täysiverisesti vakava elokuva.
Oscar-voittaja (Best foreign language film) ihastutti kriitikoita
ympäri maailman, eikä ylitsevuotava suosio johtunut pelkästään siitä,
että komedialliset elokuvat eivät yleensä saa yhtä paljon tunnustusta.
Kaikki äidistäni on yksinkertaisesti elokuva, josta on vaikea olla
pitämättä. Almodovarin humanismi, draaman välittömyys ja tarinan muoto
yhdistävät kokonaisuuden, joka lämmittää kerta toisensa jälkeen.
Almodovar löysi viimeistään elokuvien Lihan värinä ja Kaikki äidistäni
myötä elokuvakerronnan kuvalliset ilmaisukeinot. Kuvissa on enemmän
ideoita, ja paikoin ne jopa hallitsevat kokemusta. Myös musiikki luo
tunnelmaa taitavemmin kuin aiemmin.
2046 on eräänlainen jatko-osa Wong Kar-Wain edelliseen elokuvaan In the
Mood for Love. Tony Leung ja Maggie Cheung kirjoittivat ja rakastuivat
mystisessä huoneessa numero 2046. Itse asiassa elokuva lainaa ja
sekoittaa tarinoita/muistoja WKW:n muistakin elokuvista.
2046
säilyttää paljon Wong Kar-Wain elokuvista tuttuja rakenteellisia
muotoja: tarina kietoutuu "eteenpäin" kiertäen ympyrää, naiset ja
miehet sekoittuen toisiinsa. Muistot kietoutuvat toisiinsa, asiat
toistuvat.
En voi olla viittaamatta elokuvaan Eternal Sunshine of the Spotless Mind,
vaikka kyse on täysin erilaisista töistä. Temaattisesti liikutaan
kuitenkin niin lähellä toisiaan... Ihmissuhteiden elliptisyys, muistot,
ihmismieli...
2046 on kertojaäänen mukaan tarina muistojen
palautusyrityksestä, ja tavallaan tästä on myös kyse Eternal
Sunshinessa. Vaikkakin 2046 on paljon surullisempi elokuva. 2046:n
päähenkilö jää kiinni muistoihinsa, toisin kuin Eternal Sunshinessa
päähenkilö löytää muistojen kautta "uuden alun".
Elokuvan
kuvasuhde on leveämpi kuin aiemmissa WKW-elokuvissa. Pitkäaikainen
kuvaaja Chris Doyle asettaa rajauksiin usein paljon tyhjää tilaa (itse
asiassa niin paljon, että elokuva olisi hyvin voitu rajata
kuvasuhteeseen 1:1.85) säilyttäen ominaistyylin. Mukana on jälleen
toistuvia kuvia, joista osa muuttu hieman ja toisia toistetaan yhä
uudestaan. Väriloisto on hehkeää ja kuvailmaisu muutenkin särkee
katsojan silmät kauneudellaan.
Paljon puhuva musiikki on
sekin edelleen WKW-kokemuksen ehdoton mauste. Tällä kertaa mukana ei
kuitenkaan ole yhtä suuria tunteita herättävää hittiä kuin edellisellä
kerralla.
torstai, 25. marraskuu 2004
Kommentit