Vuoden alku on ollut aika hektistä aikaa. Olen nähnyt liikaa elokuvia
ja kirjoittanut vain muutamasta. Takana on jo kahdet festivaalit ja
ensi viikonloppuna meno vain jatkuu. En tiedä onko tästä koskaan mitään
hyötyä, mutta nähtyjen elokuvien listaaminen on miellyttävää puuhaa.
Pysyy asiat ehkä paremmin muistissa. Joissain on kommentteja, toisissa
vähemmän.
Martin Scorsese: The Aviator (2004)
Paul Verhoeven: Starship Troopers (1997)
Olen katsonut elokuvan vähintään kolmesti ostettuani dvd:n Anttilasta.
Tässä on hyvin paljon asioita kohdallaan. Toistaiseksi levy on noussut
viihdearvoasteikolla erittäin korkealle. Saatan myöhemmin jopa
kirjoittaa tästä lisää.
Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet: Delicatessen (1991)
Hämmentävän kaunis elokuva. En tiedä pidinkö tästä enemmän kuin
Améliesta, mutta pidin paljon. Hienon hieno, suloinen elokuva - myös
paikoin jännittävä, härski, julma ja surrealistinen.
Wes Anderson: Bottle Rocket (1996)
Andersonin esikoisohjauksessa ei ole juurikaan viitteitä Andersonin
visuaalisistä kyvyistä tai yksityiskohtien kirjosta. Käsikirjoittajana
ja ohjaajana Wes antaa kuitenkin Wilsonin veljesten meuhkata hallitusti
parastaan ja naurua
onkin riittämiin. On vaikea keksiä paljon pahaa sanottavaa.
Suositellaan kevyeeseen darrakatseluun ja kuivan huumorin ystäville.
Luc Besson: Nikita (1990)
Positiivinen ylläri. Ysäri soundit ja vaatteet eivät paljon menoa
haittaa, sillä tässä on juuri se actionin ja draaman sekoitus, jonka
Besson hallitsee. Harmi, että rakastuessaan Jovovichiin herra menetti
täysin elokuvalliset kykynsä
Takashi Miike: Fudoh (1996)
Quentin Tarantino: Kill Bill Vol. 1 (Japanese Version) (2003)
Arthur Crabtree: Horros of the Black Museum (1959)
Francois Truffaut: 400 kepposta (Les Quatre cents coups, 1959)
Tromsö International Film Festival:
---
Mike Leigh: Vera Drake (2004)
Leigh-setä oli paikalla puhumassa. Elokuva oli todella hyvä. Olen
hieman hämmentynyt, että näinkin selvästi liberaalilla Britti-maalilla
leimattu elokuva löysi tiensä Oscar-ehdokkaaksi.
Fridrik Thor Fridriksson: Niceland (2004)
Tang Poetry
Ala-arvoista halvalla tehtyä taidehaahuilua. Nukuin.
Alvaro Velarde: El Destino no tiene favoritos (2003)
Pablo Trapero: Familia rodante (2004)
---
Docpoint:
Peter von Bagh: Kreivi (1971)
Peter von Bagh: Pockpicket eli katkelmia helsinkiläisen porvarisnuoren elämästä
Alain Resnais: Nuit et brouillard (1955)
Chris Marker: La Jetée (1962)
Werner Herzog: The White Diamond (2004)
Peter Greenaway: Vertical Features Remake (1978)
Kevin Macdonald: Touching the Void (2003)
lauantai, 5. helmikuu 2005
Kommentit