Kuulin tänään Björkin uusinta levyä, jonka nimi on juuri nyt hukassa...
Medúlla. Kuulostaa hyvältä. Hieman erilaiselta. Kokiksen (greatest
hits) jälkeen kuuluukin. Levyllä luotetaan entistä enemmän Björkin
ääneen, mikä ei ole ollenkaan huono asia... Jos muistan oikein muutama
täysi acapellakin taitaa levyltä löytyä.. Tähän täytyy perehtyä
paremmin, jotta pystyn sanomaan mitään kummempaa...
Tilasin (edullisesti) Criterionin
julkaisun Wes Andersonin elokuvasta The Royal Tenenbaums. Paketti on
päältä kaunis ja sisältä kiva. Mukana on kaksi vihkoa joita kuvittavat
elokuvan omaperäiset Storyboardmaiset ideakehitelmät.
Elokuvan soundtrack on varustettu rockilla sekä perinteisemmällä
elokuvasävellyksillä. Anderson käyttää musiikkia lähes joka
kohtauksessa ja luo useita vaikuttavia kohtauksia. Hauskin näistä on
kaiketi Margot Tenenbaumin (Gwyneth Paltrow) salaisuudet paljastava
kollaasi, jota rytmittää Ramonesin Judy is a Punk.
Andersonin
kuvallinen tyyli on omaperäistä lavastuksesta puvustukseen. Kuvien
rajaus on tarkkaa. Mieleeni tulee hämärästi Greenawayn Kokki, varas,
vaimo ja rakastaja, jossa ei myöskään käytetä Steadycamia ja kamera on
usein paikoillaan.
Elokuvan lukuisat yksityiskohdat, tempo ja
komiikka toimii yhä paremmin ja paremmin uusintakatselussa.
Näyttelijäkaartin (Gene Hackman, Bill Murray, Owen Wilson, Gwyneth
Paltrow...) lähes ilmeettömistä ja (tarkoituksellisen) lakonisista
suorituksista löytyy yhä lisää yksityiskohtia. Myös elokuvan
tunnepitoisuus yllättää kaiken komiikan keskellä.
lauantai, 2. lokakuu 2004
Kommentit